Antwerp Expo vergroot hiermee haar concurrentiepositie als aantrekkelijke internationale congresvenue, met de steun van Toerisme Vlaanderen
Antwerpen, 21 januari 2025 – Antwerp Expo, één van de 4 event locaties van Easyfairs Belgium, toonaangevende speler in de Belgische evenementensector, doet alweer investeringen aan haar infrastructuur. Na de recente investeringen in zonnepanelen om haar duurzaamheidsdoelen te realiseren, is er nu de verdere digitalisering van de venue. Ook dit vormt een belangrijke mijlpaal in het duurzaamheidstraject, maar verhoogt ook de concurrentiepositie van Antwerp Expo in het segment van de Internationale congressen. Daarom zette ook Toerisme Vlaanderen hier mee de schouders onder.
De digitale transformatie situeert zich op verschillende vlakken: de installatie van 8 in- & outdoor LCD schermen, 5 indoor LCD verplaatsbare totems en een mobility platform voor een betere way-finding op maat van bezoekers, exposanten en organisatoren. Dit laatste in samenwerking met Youreka!. Alles samen een investering van maar liefst 150.000€. Toerisme Vlaanderen ondersteunde dit traject en kwam met 62.800€ over de brug.
Philippe Willegems, Head of Venue van Antwerp Expo verklaart: “De installatie werd voor het eerst in gebruik genomen in december 2024 en de effecten zijn nu al voelbaar. Zowel tijdens ‘DiveXpo’ als tijdens ‘Art Antwerp’ waren de reacties positief en kreeg de bezoekerservaring een flinke boost. Ze voelden zich meer welkom, beter geïnformeerd en beter ondersteund. Ook de organisatoren maakten gewag van een vlotter verloop en lieten weten dat ze hierdoor ook hun merk beter in de kijker konden zetten”.
Internationale congreslocatie
Niet alleen het creëren van een betere klantenervaring lag aan de basis van deze investering, maar evenzeer het beogen van een efficiëntere werking en het verhogen van de aantrekkelijkheid van Antwerp Expo als congreslocatie, zowel nationaal als internationaal. Philippe Willegems vervolgt: “Antwerp Expo had een digitale basisinfrastructuur voor onze interne werking, maar om de concurrentie aan te gaan op de markt van de internationale congressen, waren investeringen in meer state-of-the-art digitale toepassingen nodig. Dat is nu een feit. In combinatie met onze uitmuntende dienstverlening, kunnen we nu in het vizier komen van internationale bedrijven en federaties voor hun congressen”.
Ondersteuning van Toerisme Vlaanderen
Nationale en internationale congressen en evenementen creëren een belangrijke toegevoegde waarde voor de lokale HoReCa en zijn dus een stimulans voor de toeristische sector van Stad Antwerpen. Ze verlenen ook een uitstraling aan de regio en zijn vaak een platform voor ontmoetingen tussen decision makers. “De coronapandemie heeft een enorme impact gehad op de congres- en eventindustrie in Vlaanderen,” zegt CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen. “Het traditionele format van meetings, events en congressen kwam onder druk te staan en de vereisten om op internationaal niveau mee te concurreren zijn op korte tijd sterk veranderd. Met deze investering zorgt Antwerp Expo ervoor dat het digitaal state-of-the-art blijft en zich ook op een innovatieve wijze kan onderscheiden.”
Kortom, Antwerp Expo zet met deze investering in op de verdere professionalisering van haar activiteiten als multi-format evenementenlocatie. “Met 5 hallen, 3 inkomzones en een meeting&congres center, is deze mate van digitalisering belangrijk voor onze evolutie” eindigt Willegems.
Ook zet Antwerp Expo hiermee alweer een verdere stap in het duurzaamheidstraject van moederbedrijf Easyfairs. In oktober 2021 ondertekende Easyfairs de “Net Zero Carbon Events Pledge”, met de toezegging om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn en de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te halveren.
Voor meer informatie, neem contact op met:
Philippe Willegems
Head of Venue Antwerp Expo
Philippe.willegems@easyfairs.com
+32 (0) 494 51 57 53
Stef Gits
Toerisme Vlaanderen
stef.gits@toerismevlaanderen.be
Over Easyfairs
Easyfairs organiseert en beheert evenementen, met als doel communities samen te brengen onder het motto ‘Visit the future’.
Vandaag organiseert Easyfairs zo’n 110 toonaangevende evenementen in 14 landen (Algerije, België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staen). Ook beheren we 8 evenementenlocaties in België, Nederland en Zweden (Antwerpen, Gent, Mechelen, Namen, Gorinchem, Hardenberg, Malmö en Stockholm).
Easyfairs wil het leven van haar klanten eenvoudiger maken. We verhogen niet alleen de return on investment, maar ook de return on time invested voor professionele communities. Hoe? Dankzij onze all-informules, geavanceerde technologieën en klantgerichte aanpak. Onze vooruitstrevende, digitale mindset geeft deze communities de kans om te netwerken en zaken te doen, het hele jaar door.
De Easyfairs Group telt 870 toegewijde medewerkers, maakt gebruik van de beste marketing- en technologietools en ontwikkelt sterke merken die onze belanghebbende communities aanspreken.
In 2024, en dit voor het zesde jaar op rij, kende Deloitte het label ‘Best Managed Company’ toe aan Easyfairs. Bovenkant formulierOnderkant formulier
Onderkant formulier
Visit the future met Easyfairs en ontdek meer op www.easyfairs.com
Over Toerisme Vlaanderen
Toerisme Vlaanderen versterkt de positieve kracht van toerisme met als doel Vlaanderen te laten floreren als een innovatieve, inspirerende en kwalitatieve reisbestemming. We ondersteunen de toeristische sector om Vlaanderen als reisbestemming verder te ontwikkelen en we promoten onze bestemming in het buitenland. Onze inspanningen komen ten goede aan zowel de plek als aan de bewoners, ondernemers en bezoekers.