Covid-19 Update

veelgestelde vragen

De Nationale Veiligheidsraad besliste recent dat massa-evenementen met méér dan 200 personen binnen en 400 buiten tot en met eind september niet mogen doorgaan. Maar voor beurzen geldt sinds 23 juli een ander protocol. Eind juli besliste de Veiligheidsraad dat beurzen terug opgestart mogen worden vanaf 1 september mits het strikt naleven van het beursprotocol en het verplicht dragen van een mondmasker én voor zover de epidemologische omstandigheden het toelaten.

Dit houdt in dat wij onze najaarskalender kunnen aanhouden zoals voorzien en dat wij binnenkort beursorganisatoren, exposanten, partners, leveranciers en bezoekers kunnen ontvangen.

Graag informeren we jullie over deze laatste ontwikkelingen. Bekijk hieronder ons antwoord op veelgestelde vragen:

De beurzensector behoort dan wel tot de veel ruimere evenementensector (net als corporate events, personeelsfeesten, teambuildings, festivals, buurtfeesten, seminars, privéfeesten, … ) maar kent toch fundamentele verschillen. Beurzen zijn geen massa-events waar grote groepen mensen dicht bij elkaar staan en zijn bovendien perfect beheersbaar via verplichte registratie, timeslots, looplijnen…

Daarom werd ook beslist tijdens de Veiligheidsraad van 23 juli dat beurzen niet vallen onder ‘samenscholingen’, maar wel onder ‘Ondernemingen en verenigingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten’, zoals shopping centra, grote handelzaken en markten. 

Door de coronacrisis blijven evenementen van grote capaciteit nog steeds onmogelijk, maar wij blijven niet bij de pakken zitten! Onze eventlocaties stellen alles in het werk om de veiligste plek te creëren om mekaar te ontmoeten en zaken te doen. Want het is niet omdat er geen massa-evenementen meer kunnen plaatsvinden, dat andere activiteiten niet kunnen doorgaan.

Denk maar aan:

  • Retail activiteiten (kleiding outlets, rommelmarkten…)
  • Sportmanifestaties
  • Culturele activiteiten (tentoonstellingen, zittende voorstellingen…)
  • Seminaries en conferenties in ons Meeting Center
  • Onderwijs en vorming (afnemen van examens, lesgeven, trainings, workshops…)
  • Outdoor recreatie (openlucht cinema, rijlessen…)

Of had jij een ander innovatief idee? Bespreek het even met onze teams en we bekijken de mogelijkheden samen!

Uiteraard zorgen we ervoor dat de opgelegde preventieregels per activiteit/sector steeds nageleefd worden. Een overzicht van de verschillende protocollen vindt u hier.

De gezondheid van onze medewerkers, bezoekers, exposanten, organisatoren en alle andere partijen die betrokken zijn bij de organisatie van een beurs en/of evenement is voor ons primordiaal. Om het belang hiervan te onderlijnen hebben wij een partnership afgesloten met het bedrijf SGS, dit is een bedrijf dat internationaal gerenommeerd is inzake veiligheid en de controle erop. Concreet houdt dit partnership in dat er een geregeld een audit zal gebeuren van onze eventlocaties om een perfecte opvolging van onze veiligheids- en hygiëne protocols te garanderen. Naast dit partnership, hebben wij ook hard gewerkt aan tal van andere veiligheidsmaatregelen voor onze beurzen, events en al onze Easyfairs locaties. De uitkomst hiervan, vindt u in het schema hieronder.

De organisatoren zullen elk op hun beurt de regels en richtlijnen moeten volgen die in het beursprotocol of het C-ERM model worden aanbevolen. 

  • Beurzen: Beurzen (in vaste beursgebouwen) kunnen vanaf 1 september opnieuw plaatsvinden (mits de gezondheidstoestand het toelaat) onder de regels van het geldende handelsprotocol (de gids voor de heropening van winkels). Het protocol houdt in dat wij onszelf als sector heel strikte veiligheidsvoorwaarden opleggen zodat onze beurzen een veilige ontmoetingsplaats zijn voor medewerkers, exposanten, bezoekers en alle betrokken partijen.

  • Evenementen: Ondertussen werd in samenwerking met wetenschappelijke experts, gespecialiseerde onderzoekers en de Alliantie van Belgische Event Federaties het COVID Event Risk Model ontwikkeld. Met dit model kunt u inzicht verwerven in het COVID-veiligheidsrisico van elk event. Dit wordt weergegeven met behulp van een kleurenlabel: groen, oranje, rood. Wij zullen alvast deze oefening maken voor al onze eigen evenementen en locaties, maar raden absoluut ook elke eventorganisator aan om deze event scan te ondernemen. Bij een niet groene uitkomst, kunnen onze interne experts bekijken welke extra maatregelen nodig zijn om het event COVID-veilig te maken.

Ja, we zullen hiervoor rekening houden met de maatregelen die de overheid zal uitwerken voor de horecasector. Daarnaast gelden ook hier alle bestaande corona-maatregelen, zoals 1,5 meter-afstand aan de kassa. Deze afstanden worden duidelijk zichtbaar gemaakt, zoals we nu ook al zien bij onder andere supermarkten en andere winkels. We zullen ook overschakelen op 100% cashless betalen.

Wij zijn goed bereikbaar ook al werken onze medewerkers deeltijds omwille van een groot aantal uitgestelde of gecancelde events. Twijfel niet om met ons contact op te nemen via het formulier onderaan deze pagina of één van onze collega’s te mailen/bellen in geval van vragen. We helpen je graag verder!

Ja, dit kan terug sinds juni, mits afspraak en de nodige veiligheidsmaatregelen. Reserveer je afspraak via sales@easyfairs.com

Liever nog even wachten? Geen probleem je kan onze locatie virtueel bezoeken vanuit uw kot en indien gewenst een persoonlijke e-begeleiding aanvragen.

The event industry has been hit hard. But we will rise. Because that’s what we do.

Ons engagement voor uw veiligheid

Meer dan ooit is uw veiligheid één van onze hoogste prioriteiten. Onze events en eventlocaties stellen alles in het werk om de properste en veiligste plek te creëren om mekaar te ontmoeten en zaken te doen. Uw gezondheid en welzijn zijn onze topprioriteit.
Easy venue, safe venue

Reiniging en hygiëne

Desinfectie

Tijdens de events zullen alle oppervlaktes gereinigd worden met een type ontsmettingsmiddel dat ook in ziekenhuizen wordt gebruikt. De meest aangeraakte oppervlaktes zullen heel regelmatig gedesinfecteerd worden. Electrostatische sprayers voldoen aan de strengste hygiënenormen.

Handhygiëne

Desinfecterende handgel zal overal op evenementen in Antwerp Expo en in de gemeenschappelijke ruimtes (zoals seminariezalen) beschikbaar zijn. Ontsmet uw handen regelmatig! Wegwerphandschoenen zijn ook beschikbaar.

Food & drinks

U kan nog steeds eten en drinken kopen in onze hallen en op onze events. Onze cateraars zullen alle veiligheidsrichtlijnen respecteren die hun vanuit de overheid worden opgelegd. Wij vragen u vriendelijk om voor het eten uw handen te wassen en te desinfecteren.

Cashless betalen

Om gezondheidsredenen aanvaarden we enkel cashless betalingen in Antwerp Expo.

Easyfairs heeft een partnership afgesloten met het bedrijf SGS

Partnership SGS

Easyfairs heeft een partnership afgesloten met het bedrijf SGS, een internationaal gerenommeerd bedrijf inzake veiligheid en de controle erop. Concreet houdt dit partnership in dat er geregeld een audit zalgebeuren van onze eventlocaties en beurzen om een perfecte opvolging van onze veiligheids- en hygiëne protocols te garanderen.

Persoonlijke bescherming en detectie

Mondmaskers verplicht

Bezoekers, exposanten en organisatoren moeten een mondmasker dragen op handelsbeurzen en salons (ook tijdens op- en afbouw). Wij raden u aan om steeds uw eigen exemplaar mee te nemen.

Plexiglas schermen

Er zullen plexiglas schermen voorzien worden bij registratie desks, infopunten, cateringpunten en alle andere balies die bemand zijn tijdens de events.

Fysieke afstand

Bezoekersdichtheid

Om voldoende fysieke afstand te kunnen bewaren, zullen we op ieder moment het aantal mensen aanwezig in de hallen monitoren, in lijn met de richtlijnen van de lokale overheid.

Social distancing

Wij vragen u om steeds een afstand van 1,5 meter te bewaren.

Vermijd fysiek contact

Er mag geen lichamelijk contact zijn bij de begroeting: geen handen geven en niet kussen.

Verplichte registratie

Wij raden aan om uw ticket steeds vooraf online te kopen. U kan uw ticket met toegangscode uitprinten of meebrengen op uw smartphone. Uw barcode zal gescand worden aan één van de (touchless) scanning balies

Eenrichtingsverkeer

Eenrichtingsverkeer in de gangen zal helpen om uw bezoek veilig en aangenaam te maken. Bezoekers zullen elkaar minder kruisen en zo kan u makkelijk anderhalve meter afstand bewaren.

Looplijnen

Indien gangpaden voldoende breed zijn om bezoekers in beide richtingen toe te laten, vragen wij u de looplijnen te respecteren die de looprichting aangeven.

Maximum capaciteit in conferentiezalen

In conferentiezalen zal er steeds een afstand van 1,5 meter tussen de stoelen bewaard worden. Dit betekent dat de capaciteit per zaal beperkt wordt, dus kom op tijd. Ga niet zitten op een stoel waar duidelijk op vermeld staat dat hij niet kan gebruikt worden.

Voelt u zicht ziek, blijf thuis

Hoe graag we u ook willen verwelkomen op onze locatie, wij vragen u graag om respect te hebben voor de gezondheid en de veiligheid van iedereen. Indien u zich ziek voelt – ook bij milde symptomen van een verkoudheid of koorts – blijf dan a.u.b. thuis.

Bedankt!

Wij danken u om deze regels te respecteren.
Hou het veilig en tot binnenkort op onze locatie.

Easyfairs logo

Bleef jouw vraag onbeantwoord?

Neem hieronder contact op en we helpen je snel verder

+32(0)3 260 81 20

Scroll naar top